رابط کاربری (UI) چیست؟
رابط کاربری (UI) نقطه تعامل و ارتباط بین انسان و کامپیوتر در یک دستگاه است. این میتواند شامل صفحات نمایش، صفحه کلیدها، ماوس و ظاهری به مانند میز کار باشد. همینطور، این وسیلهای است که کاربر از طریق آن با یک برنامه یا وبسایت ارتباط برقرار میکند.
افزایش وابستگی تعداد زیادی از کسبوکارها به برنامههای وب و موبایلی باعث شده شرکتهای بیشتری به رابط کاربری اهمیت ویژهای قائل شوند تا تجربه کلی کاربر را بهبود بخشند.
انواع رابطهای کاربری
انواع مختلف رابطهای کاربری عبارتاند از:
- رابط کاربری گرافیکی (GUI)
- رابط کاربری خط فرمان (CLI)
- رابط کاربری مبتنی بر منو
- رابط کاربری لمسی
- رابط کاربری صوتی (VUI)
- رابط کاربری مبتنی بر فرم
- رابط کاربری زبان طبیعی
رابط کاربری (UI) چیست؟
رابط کاربری (UI) نقطه تعامل و ارتباط بین انسان و کامپیوتر در یک دستگاه است. این میتواند شامل صفحات نمایش، صفحه کلیدها، ماوس و ظاهری به مانند میز کار باشد. همینطور، این وسیلهای است که کاربر از طریق آن با یک برنامه یا وبسایت ارتباط برقرار میکند.
افزایش وابستگی تعداد زیادی از کسبوکارها به برنامههای وب و موبایلی باعث شده شرکتهای بیشتری به رابط کاربری اهمیت ویژهای قائل شوند تا تجربه کلی کاربر را بهبود بخشند.
انواع رابطهای کاربری
انواع مختلف رابطهای کاربری عبارتاند از:
- رابط کاربری گرافیکی (GUI)
- رابط کاربری خط فرمان (CLI)
- رابط کاربری مبتنی بر منو
- رابط کاربری لمسی
- رابط کاربری صوتی (VUI)
- رابط کاربری مبتنی بر فرم
- رابط کاربری زبان طبیعی
مثالهایی از رابطهای کاربری:
برخی از مثالهای رابطهای کاربری عبارتاند از:
- ماوس کامپیوتر
- ریموت کنترل
- واقعیت مجازی
- دستگاههای خودپرداز (ATM)
- سرعتسنج
وبسایتهایی مانند Airbnb، Dropbox و Virgin America از طراحی رابط کاربری قدرتمندی برخوردار هستند. سایتهایی مانند اینها تجربه استفاده آسان، دلپذیر و طراحیهای کاربر-محور (UCD) که بر روی نیازهای کاربر تمرکز دارند را خلق کردهاند.
UI و UX
UI اغلب همراه با تجربه کاربری (UX) مورد بحث قرار میگیرد، که ممکن است شامل ظاهر زیبایی دستگاه، زمان پاسخدهی و محتوای ارائهشده به کاربر در زمینه رابط کاربری باشد. هر دو اصطلاح تحت مفهوم تعامل انسان-کامپیوتر (HCI) قرار دارند که حوزه مطالعاتی است که بر روی خلق فناوری کامپیوتری و تعامل بین انسانها و تمامی اشکال طراحی فناوری اطلاعات (IT) تمرکز دارد. به طور خاص، HCI حوزههایی مانند طراحی کاربر محور (UCD)، طراحی رابط کاربری (UI) و طراحی تجربه کاربری (UX) را مطالعه میکند.
تمرکز افزایشی بر روی خلق تجربه کاربری بهینه باعث شده برخی شغلها را به عنوان متخصصان UI و UX ایجاد کنند. زبانهای خاصی مانند HTML و CSS به سمت آسان کردن ساخت رابط کاربری و تجربه قوی گرایش یافتهاند.
تاریخچه UI
در کامپیوترهای اولیه، به جز چند دکمه در کنسول اپراتور، تقریباً هیچ رابط کاربری وجود نداشت. بسیاری از این کامپیوترهای اولیه از کارتهای سوراخدار، که با استفاده از دستگاههای کیپانچ تهیه میشدند، به عنوان روش اصلی ورودی برای برنامههای کامپیوتری و دادهها استفاده میکردند. اگرچه کارتهای سوراخدار اساساً از سال 2012 در محاسبات منسوخ شدهاند، برخی دستگاههای رأیگیری همچنان از یک سیستم کارت سوراخدار استفاده میکنند.
رابط کاربری با معرفی رابط کاربری خط فرمان تکامل یافت که ابتدا به صورت یک صفحه نمایش تقریباً خالی با یک خط برای ورودی کاربر ظاهر شد. کاربران به کلید پیانو و مجموعهای از دستورات برای ناوبری تبادلات اطلاعات با کامپیوتر متکی بودند. این رابط خط فرمان منجر به یک رابط کاربری شد که در آن منوها (فهرستهایی از گزینهها به صورت متنی) برتری داشتند.
سرانجام، رابط گرافیکی کاربری (GUI) رسید، که عمدتاً در مرکز تحقیقات پالو آلتو (PARC) شرکت زیراکس به وجود آمد و توسط اپل به کار گرفته و تقویت شد و در نهایت توسط مایکروسافت در سیستمعاملهای ویندوز استانداردسازی شد.
رابطهای کاربری گرافیکی
عناصر یک GUI شامل چیزهایی مانند پنجرهها، منوهای کشویی، دکمهها، نوارهای پیمایش و آیکنها است. با استفاده فزاینده از چندرسانهای به عنوان بخشی از GUI، صدا، گفتار، ویدئوی حرکتی و واقعیت مجازی به تدریج به رابط کاربری برای بسیاری از برنامهها در حال تبدیل شدن است.
رابطهای کاربری موبایل
محبوبیت رو به رشد برنامههای موبایلی همچنین بر UI تأثیر گذاشته، به طوری که چیزی به نام رابط کاربری موبایل به وجود آمده است. رابط کاربری موبایل به طور خاص با ایجاد رابطهای قابل استفاده و تعاملی در صفحههای کوچکتر گوشیهای هوشمند و تبلتها و بهبود ویژگیهای خاص مانند کنترلهای لمسی سروکار دارد.
منبع: techtarget